Adriaan van 't Hoff (1893-1939)
'Tentoonstellen is biechten in het openbaar'
Met deze uitspraak ,die hij deed tijdens de opening van zijn expositie bij Bennewitz, geeft hij aan dat hij zich als kunstenaar kwetsbaar opstelt en al zijn gevoelens laat zien voor het publiek. Van 't Hoff was een gevoelsmens. Men rekende zijn werk wel eens tot de Nieuwe Zakelijkheid of Neo-Realisme met een vleugje Romantiek. Bepaalde bekende recensenten uit die tijd, zoals Just Havelaar, vindt zijn werk in 1923 te slap, een maniertje. Jos de Gruyter, een andere recensent, vindt hem een vakman, geen handschrift maar schoonschrift. De Gruyter geeft hiermee aan dat het ambachtelijke de overhand neemt van de eigen inbreng. De eigen stijl moet zich nog ontwikkelen. Hij komt hier in 1940 van terug.
Helaas konden we zijn verdere ontwikkeling niet meemaken. Zijn nagelaten werk is schitterend en geeft aan dat hij zeker had uitgegroeid tot een experimenteel graficus van grote klasse.
Adriaan was de zoon van Adrianus van 't Hoff (1860-1930) en Francina Johanna Terlaak (1866-1933). Zijn vader was koperslager, later winkelbediende en zijn moeder naaister. Zijn ouders trouwden in 1892 en een jaar later werd Adriaan geboren te Den Haag. Adriaan zelf trouwde in 1920 met Jeannetta Justina Lieste.
Adriaan werd ook wel Ad genoemd. Ad bezocht de Academie te Den Haag van 1909 tot 1915. Hier kreeg hij les van Frits Jansen (1856-1928), David Bautz (1884-1955) en W.A. Grondhout (1878-1934).
Periode:
1916-1920: In deze periode exposeert Ad al in Den Haag o.a. zijn etsen en maakt hij mooie pastels van vogels
1921-1925: In 1921 wordt hij naast kunstenaar ook leraar handtekenen aan de 2e Ambachtsschool te Den Haag. Hij blijft tot aan zijn overlijden werkzaam op deze school. Hij wordt geprezen als docent. Verder tentoonstellingen o.a. bij Pictura Utrecht : berglandschappen, ruïnes, aquariumvissen.
1926-1930: Hij maakt schitterende litho's van o.a. kauwen , 'Kauwen in de sneeuw' wordt de premieplaat van 1928 voor de Wereldkroniek Exposeert bij Buffa Amsterdam , kunsthandel Heydenrijk, Pictura Utrecht, Haagsche Kunstkring: aquarellen, pastels, tekeningen en enkele schilderijen. Hij doet mee aan de kunstwedstrijd tijdens de Olympische Spelen te Amsterdam met zijn schilderij 'De Boogschutter'.
1931-1935: ontwerpt de Premieplaat 'Witte Pauw' voor kunstzaal Kleykamp
1936-1940: grote expositie kunstzaal Bennewitz